lillasidan

Alla inlägg under november 2012

Av L.C.Ka - 30 november 2012 13:57

Känns lite mysigt med snövädret. Skäggen tycker det är kul och det blir en del lek i snön. Särskilt Edvin och Olga busar.


     


 


   


Ut och köra bil  är inte något vidare men det var väl OK när vi åkte upp på Hofors. Nu har husse gett sig iväg igen. Dom flesta kör försiktigt men det finns en och annan som trampar lite väl mycket på gasen. Fattar inte hur dom tänker i det här väglaget.

Hoppas ändå att det slutar snöa snart för nu räcker det. Ha' en fin vinterdag./LKa





.


Av L.C.Ka - 29 november 2012 18:48

Så fint i skogen när snön ligger på grenarna. Vi var ute på em och det var så skönt att få frisk luft. Huvudvärk i antågande men det hjälpte bra med promenad och ett par pamol tabletter.

 


Ruben stoppade sitt huvud i snön och såg ut att njuta.

     

.

Har inte gjort så mycket idag utan bara tagit det lugnt. Vi har precis ätit köttfärsbiffar med lök och en härlig  sallad. Smakade bra för en tom mage som bara fått kaffe under da'n. Nu ska vi kolla lite på hockey. Håller en extra tumme för Brynäsvinst. Har varit skralt på sistone förutom i matchen mot Linköping. En kopp kaffe efter maten ska jag nog fixa nu.

Ha' en fin kväll/LKa




.

  

Av L.C.Ka - 29 november 2012 08:53

Vintern är här med minusgrader och snö. Ljusare ute och inget smuts på skogsvägarna. Synd bara att det inte fick bli riktig tjäle i backen innan snön kom. Känns bra att en del inköp blev gjorda igår så bilen får stå i garaget en stund. Hörde det var mycket halt men det ordnar sig nog tills mitt på dagen får man hoppas. Skäggen gillar snön och inte blir dom smutsiga men en del isbollar fastnar förstås i pälsen. 

                   


Igår kom fiskbilen till Hofors. Var uppe och handlade. Fin strömming och vi åt det också till middag i går kväll. Vilken skillnad det är mot den man köper på affären. Ja det var hur gott som helst. En burk skagernröra också. Den har jag "gått hårt åt" så det är inte mycket kvar. Skulle kanske köpt två men bilen kommer igen innan jul så då får man passa på.

Husse tog Folke med sig och åkte en sväng till Valbo. Kul för Folke att åka bil med husse och speciellt när han fick smaka en bit ölkorv.

.

Precis nu ringde dom från Gävle Sjukhus att dom flyttat min operation till jan. Det hade kommit in en person som ska opereras akut. Det är klart att det måste gå först. Läkaren (en kvinnlig) som ska operera mig hade inte mycket mer tider i december. Ja mig gör det inget. Har tagit alla prover och allt är klart så det är bara att invänta jan. Slipper stressa mer då och nu känner jag nästan lättnad att det blir efter jul. Har ändå skjutit upp det här så länge så en månad mer eller mindre spelar ingen roll. Tror jag tar mig en riktig slappardag.

Må så gott i vinterlandskapet./LKa

.





     

Av L.C.Ka - 27 november 2012 12:29

Vädret grått och trist som vanligt men nu låter det som att det ska bli lite snö. Bättre det så det blir lite ljusare ute.

Igår handlade vi julklappar och nu är allt nästan klart till alla barn-barnen. Har varit mycket nu dom sista dagarna. Måste bli klar med vissa saker innan operationen för sedan blir det ingen shopping på några veckor. JA visst blev det tidigt med adventsstakarna men det måste också göras innan ingreppet. Hela helgen jobbade jag stenhårt med att tvätta fönster och alla gardiner. För mig är det mycket på en gång. Husse tycker jag stressar och det gör jag nog. Beror nog på att jag har mycket funderingar i huvudet.

 

.

Tänker så mycket på min bror som är så sjuk. Hoppas, hoppas han kan få må bättre snart. Jobbigt för hela familjen. Pratade precis med min svägerska. Hon åker till sjukhuset varje dag och jag tycker hon är så klok och stark.

.

Bakade lussekatter nu på fm och tror nog jag bakar mer här i veckan. Gott bröd och bra att ha lite i frysen. Ska köpa annat saffran nästa gång jag bakar. Dom blev gula och bra men jag tycker det ska smaka mer saffran.

  

.

I morgon ska jag till HC och ta prover. EKG har jag redan tagit. Fick göra det på en gång när jag var på undersökning i Gävle. Usch ja visst gruvar jag mig för ingreppet nu när det börjar närma sig men ska försöka låta bli. Tänker på min bror som har det så jobbigt.

.

Folke har fått ett sår på halsen så nu går det inte att ha honom tillsammans med dom andra skäggen. Fast jag gjort en liten "hätta" som täcker såret så slickar dom utanpå och det blir alldeles blött. Inte bra så nu är han utan skydd och "jäser" ensam framför TV:n. Han verkar tycka det är toppenbra. 

.

Ska snart väcka dom här två som sover sött för vi ska ut och promenera.

 

.

Må så gott/LKa





.

Av L.C.Ka - 22 november 2012 17:28

Bara dåligt väder och det blir så mörkt fort när ingen snö eller klar himmel finns. Mycket mörkt på promenaden idag och snart måste ficklampan med. Har kunnat gått tidigare men har haft pälsvård och bad här i dagarna två så det har blivit lite sent med promenaderna. Igår var det tre skägg som blev klara och idag två. Fy sjutton när jag hittade två fästingar. Trodde inte dom fanns nu. Dom var små så dom hade precis satt sig fast en på Edvin och en på Ruben. Nu använde jag Hälsingesåpa på betten. Har hört att det ska vara bra så jag testade och betten blev inte uppsvällda som dom blir ibland. Först Acolsprit sedan Hälsingesåpa. Känns skönt att bad och pälsvård är gjort så nu ska jag försöka  koncentrera mig på att köpa julklappar åt alla småkids.

 

.

Vi har ätit risgrynspudding och saftsås till kvällen. Var gott som omväxling. Har blivit lite väl mycket kött på sista tiden. Länge sedan vi åt kyckling. Sedan jag såg TV-programmet där dom skyfflade dom stackars kycklingarna i skopan har vi inte ätit det alls. Vi får köpa kyckling i Ockelbo där djuren har det mycket bättre.

Ha' en fin kväll. Här blir det hockeykväll så få se hur det går för Brynäs då.//LKa



.



 


   

Av L.C.Ka - 20 november 2012 22:06


    AIK-BRYNÄS  2-1

Det gjorde inte husse glad. Fula ord från rummet. Själv hade jag redan gett upp och lämnat TV:n. Plockade i ordning ett par prylar istället. Inte ens en mugg glögg spetsat med vodka fick smilbanden att peka åt rätt håll. Nu spikas det för fullt på övervåningen. Fick visst energi av förlusten eller avreagerar sig kanske. För mig blir det nog sängen.


   

.


I morgon fm ska jag ringa min bror. Tänker hela tiden på honom och bästa svägerskan. Hoppas, hoppas det blir bättre./ Lka    

.




                                                  

                             





.


  

Av L.C.Ka - 20 november 2012 20:37

Grått, grått och skitigt igen. Får verkligen hoppas det blir lite vinterväder snart. Renare ute och renare hundar. På fm åkte vi iväg till Sandviken och handlade lite. Mest för att komma ut och lufta sig lite. Ska nog ta och köpa julklapparna till barn-barnen snart men känner mig inte i form än. Svårt att köpa även till dom mindre. Måste kolla upp lite med föräldrarna vad som blir bäst innan jag handlar. Många barn så det tar sin tid och bäst att göra det innan operationen för sedan blir det kärvt ett par veckor.


På em har jag flyttat ner hundbord+ tillbehör. Blir enklare att sitta nere och fixa med skäggen. Ska ändå stå där så småningom. Blir så full i skratt åt skäggen. Dom reagerade alla fem när trimbordet hamnade på nedre våningen. Dom såg ut att fundera vem som skulle upp på bordet. Det gjorde dom naturligtvis inte utan vanedjur som dom är var det något som blev annorlunda. Dom är för goa mina småskägg. Blev inte mycket till promenad idag men får bättra mig till i morgon.


 

Den här krabaten kommer och hälsar på då och då. Han är sugen på mat och han får sig en smakbit ibland. Det är ingen vildkatt utan den bor här i närheten. Dumt att ge den mat men, men.

.

Tittar precis på dålig hockey och vet inte vad det är med Brynäs. Inget vidare alls på sistone. Hoppas ändå dom kan knipa tre poäng idag men det vete sjutton om dom lyckas med. Nu ska jag fika lite med husse. Ha' det gott/LKa





.




 




.

  

Av L.C.Ka - 19 november 2012 09:47

Så var det fina vädret här. Så härligt med lite kallt och sol. Skäggen har rena tassar när dom kommer in och det är skönt att slippa regnet. Tidigt denna morgon så vackert med solen.


 


Två timmar senare fin blå himmel

 


Skäggen leker och tycker det är skönt. Olga blir lite väl uppvaktad


        

.

 


Apelsinens tid är här och nu är dom saftiga och goda. Finns så mycket gott att göra med apelsiner så nu måste man passa på. Var på bruket igår och gjorde lite inköp. Både Ica och Lidl fick ett besök. På Lidl brukar vi köpa öl och dricka och lite till. Mycket grejor att kolla på också. Kul det. Ibland kan man göra fynd. På Ica köpte vi mejerivaror. Gefleortens är det vi inhandlar och hoppas på det i framtiden också.  Igår åt vi pepperrotskött och vi tycker det är gott, gott. Fint kött med en jättegod sås.  Svårt ibland vad man ska äta men mot kvällningen blev det ugnsomelett med kantarellstuvning. Det är en favorit för mig. Snällt för magen.

I övrigt är det jobbigt just nu. Min äldste bror som bor i Wien är mycket sjuk och vi tänker på honom och familjen hela tiden. Han får behandling och hoppas nu det bara blir bättre. 

Vi pratar varje dag på telefon och det känns bra med kontakten vi har.

Har själv en operation inplanerad i december som jag gruvat mig för men det är ingenting mot vad min bror går igenom. Får åka hem samma dag så det ska väl inte blir några problem annat än ta det försiktigt några veckor. Blir bra det. Jul och allt men det blir jul ändå.


Ha' en bra dag./LKa





.







 

Ovido - Quiz & Flashcards